Zorganizujemy transport za Ciebie.
Logistyka i transport drogowy
Transport kołowy to jedna z najważniejszych gałęzi logistyki w dostawach przesyłek różnego rodzaju. Składają się na nią wszelkie działania, mające na celu terminową i bezpieczną dostawę towaru pomiędzy klientami. Odbywa się ona na uzgodnionych z podmiotami warunkach transportu przesyłek, pod względem czasu, gabarytów, ceny, jakości usługi i lokalizacji odbioru oraz miejsca dostawy.
Co to jest logistyka?
Logistyka podzielona jest na trzy główne obszary, którymi są logistyczne systemy informacyjne, magazynowanie, transport i dystrybucja. Ważne jest, aby na każdym etapie klient miał dostęp do informacji o aktualnym stanie i lokalizacji przesyłki. Transport drogowy realizowany jest zarówno ciężarówkami wielkotonażowymi jak i flotą pojazdów mniejszego tonażu. Taka struktura firm transportowo logistycznych pozwala skrócić czas dostawy i zapewnia lepszą kontrolę nad podległymi przesyłkami w całym procesie od podjęcia do dostawy towaru.
Specyfika transportu drogowego
Transport drogowy polega na przemieszczaniu towarów z miejsca nadania, w którym towar jest rejestrowany do systemu i ładowany, poprzez magazyny pośrednie, aż do miejsca przeznaczenia, gdzie jest rozładowywany i przekazywany klientowi. Mówiąc o transporcie z punktu widzenia nadawcy, mamy na myśli najczęściej tylko jeden rodzaj towaru. Jeśli ciężarówka zawiera kilka i więcej rodzajów towarów od różnych podmiotów w tym samym ruchu, porozmawiamy o różnych operacjach i jest to całościowy proces logistyki transportu towarów, za którą odpowiedzialna jest firma transportowa.
Jak planować trasę?
W ogólnych ramach transportu możemy wyróżnić transport lądowy (najczęściej spotykany w naszym kraju jest transport drogowy), oraz transport drogą morską i lotniczą.
Przy planowaniu trasy transportu należy wziąć pod uwagę takie czynniki, jak:
-
Rodzaj pojazdów,
-
Obliczenie czasu operacji,
-
Koszty,
-
Szereg czynników zewnętrznych, takich jak przebieg trasy, po której będzie wykonywany transport, opłat drogowych i warunków pogodowych w rejonie działania.
Czas pracy kierowców
W prawidłowej realizacji transportu bardzo ważny jest również czynnik ludzki, czyli czas jazdy i przerwy przewoźników, które trzeba mierzyć tachografem. Długości te precyzyjnie regulują przepisy obowiązujące kierowców zarówno w Polsce jak i pozostałych krajach Unii Europejskiej i poza nią. Wreszcie, konieczne jest indywidualne rozważenie doboru odpowiedniego rodzaju pojazdu dla każdej trasy i etapu transportu. Umożliwia to obniżenie kosztów co wydatnie wpływa na atrakcyjniejszą ofertę rynkową firmy transportowej. Najpowszechniejsze w drogowym transporcie towarów są samochody dostawcze i ciężarowe, które mogą być sztywne, posiadać przyczepy lub naczepy. Wybiera się odpowiedni typ pojazdu adekwatny do gabarytów i wagi towaru.
Transport drogowy jest głównym środkiem transportu ładunków z następujących powodów:
-
Jest to jedyny środek, który może realizować usługę punkt-punkt (usługa od drzwi do drzwi) za pomocą własnej konfiguracji.
-
Jest to medium, które umożliwia najszybciej obsługę klienta.
-
Transport drogowy jest najkorzystniejszy pod względem dotrzymywania terminów dostaw.
-
Ma dużą elastyczność pod względem czasu, pojemności i rodzaju obciążenia.
-
Doskonale uzupełnia inne rodzaje transportu.
Mimo to ma też swoje wady, a mianowicie:
-
Jest to jeden z najbardziej zanieczyszczających mediów, pomimo używanych flot ze sprzętem spełniający normy Euro V i Euro VI.
-
Jest droższy w porównaniu do transportu rzecznego, morskiego i kolejowego.
-
Narzucane są przepisy dotyczące czasu jazdy, ograniczenia dostępu do dużych miast, które odbierają transportowi lądowemu części jego atutów.
-
Nasycenie dróg i miejscowy brak infrastruktury osłabiają efektywność tego środka transportu.
Integracja transportu w fazach logistyki
Fazy logistyki, monitoringu i nadzoru nad przesyłkami przebiegają zarówno przed jak i po transporcie ładunków. Ponadto transport towarowy nie musi występować tylko raz w procesie logistycznym, a w zasadzie przeważnie wykonywane są co najmniej dwie operacje transportowe w cyklu realizacji dostawy Door-to-door.
Pierwsza faza odbywa się, pomiędzy miejscem produkcji lub pozyskania towaru do magazynu pośredniego, a druga z miejsca przechowywania do dystrybutora (pośrednicy lub handlowcy) lub do klienta końcowego (w przypadku dostaw drobnicowych). Logistyka transportu obejmuje również magazynowanie, ponieważ między etapem odbioru towaru od klienta, a etapem dystrybucji zazwyczaj znajduje się punkt pośredni, w którym towar pozostaje na stanie do momentu transportu i późniejszego przekazania odbiorcy.
Reguły w transporcie drogowym
Efektywnie i ekonomicznie przeprowadzane procesy transportu podlegają odpowiednim regułom. Obiekty, środki transportu i infrastruktura techniczna muszą być wyposażone w odpowiednie urządzenia magazynowe, takie jak regały lub systemy paletyzacji. Każdy z elementów infrastruktury plus odpowiedni personel i zarządzanie wpływają na przeprowadzenie płynnego procesu transportu niezależnie od rodzaju przesyłki. Zadowolenie klienta w dobie globalizacji i zwiększającej się liczby przesyłek jest kluczowym zadaniem przed jakim stają firmy logistyczno - transportowe.